Dům U havířů - 1.patro, Šultysova 154/2, 284 01 Kutná Hora, IČ:71006206

Otevřeno: Po - Ne  09:00 - 12:00 a 12:30 - 17:00 hodin
první sobotu v měsíci vstup pro veřejnost ZDARMA
(v době výstavy)
Kontakt: +420 327 512 347, gfj@kh.cz
Ředitel galerie Mgr. Aleš Rezler: + 420 724 703 008, rezler@kh.cz

PLÁN VÝROČNÍ ZPRÁVY ZŘIZOVACÍ LISTINA ROZPOČET VÝSTAVY SBÍRKA HISTORIE KUDY K NÁM KATALOGY

JIŘÍ ČERNICKÝ, PETR PÍSAŘÍK, AUDIENCE, Foto, obrazy, objekty, video, instalace

Galerie Felixe Jeneweina města Kutné Hory, Sankturinovský dům, 14. 11. - 31. 12. 2002

Výstava Jiřího Černického a Petra Písaříka je výstavou v tom smyslu, že poskytuje další informaci o tvorbě těchto dvou autorů. Máme příležitost vnímat uměleckou prezentaci z několika pohledů - jako propojení tvorby obou autorů nebo propojení galerijního prostoru s jejich díly, ale nejspíše tak jak to bylo myšleno od počátku - environmentálně, tj. vnímat všechny tři vytvořené prostory jako samostatný umělecký tvar složený z jednotlivých komponentů. Pohybujeme se v kanceláři se sterilně bílou svítící laminátovou počítačovou sestavou Jiřího Černického (Neuro net, 2000), procházíme obývákem s Písaříkovými futuristickými "universálními" předměty denní potřeby (lustr, lampičky, květináče, lžičky, pohovka, závěsy, sedačka, taška) z let 1994, 2001 a 2002. Typický obraz současné domácí pohody by nebyl úplný bez televizoru. Ať už ji sleduje na Černického fotografii (Home Explosion, 1998) apatický konsument nebo je reálně přítomna uprostřed obýváku. Vztahy se propojují, na obrazovce té první probíhá záznam atomového výbuchu a tentýž hřib se opakuje ve tvaru opálového skla Černického lampy (Home Explosion, 1998). Není rozhodující vnímáme-li jednotlivé objekty jako zátiší nebo jako výbavu obýváku. Výsledkem je vznik naprosto identické interaktivní vazby (pocitu), který umělecké dílo evokuje. Jednotlivé audience eklektických prostorů tyto vazby ještě zhušťují.

Písařík i Černický patří k autorům se zcela vyhraněným zájmem o komentování stavu současné společnosti. Oba reprezentují představitele současné mladé umělecké generace se zcela uvolněným typem nekonformního myšlení. A oba jsou stejně radikální. Petr Písařík vychází z módní uvolněnosti barev, tvarů a kombinací všeho toho, co ovlivňuje vizuální styl společnosti. Jeho tvorba je jakoby zakotvená v tom co známe, tím se nám také zdánlivě nabízí a přibližuje. Nakonec ale zjistíme, že jsme tak trochu jinde. Díla Petra Písaříka jasně oscilují na hranici uměleckého artefaktu a autorského designu a jsou pro tento druh prezentace jako stvořená. Písařík ale narušuje jejich užitnou i logickou sémantiku. Lampičky jsou zapíchnuté jako květiny ve váze, hodiny najdeme v přenosném foliovém kufříku, kulatý stolek nemá nohy ale kolečka, úžasné papírové astry vyrůstají přímo ze zdi jako morové houby.
Jiří Černický se zabývá malovaným i reliéfně strukturálním obrazem, fotografií, videoprojekcí a objektem. Ve všech formách je pro něj příznačný smysl pro detail a technickou i obsahovou preciznost. Destruuje uctívané produkty vyspělých technologií, plní kočičí latrinu počítačovou drtí (Sony Cat Latrine, 2001), radikalizuje obsahové a vizuální vazby - synonymum "drsnosti", rockerskou bundu sešívá z hovězích žaludků - drštěk (Bez názvu, 2000), narkomanskou výbavu vyrábí z křišťálového skla (Heroin Crystal, 1996). Motoristická přílba (Schizo. Helma, 1998), jiný symbol doby, připomínající ve své čistotě spíše lebku, je reálným detailem hlavy ze slavného obrazu norského expresionisty Edvarda Muncha. Tento Černického objekt se stal zároveň motivem na velkoplošném digitálním tisku I. Sériově vyráběná schizofrenie (2000) na stěně druhého obýváku.

Ať už budeme posuzovat umělecká díla Jiřího Černického a Petra Písaříka jakkoliv, nejsme vlečeni do existenciálního prostředí, jen musíme sami cítit, že doba je prostě taková a že lidmi nejsme více díky materiální převaze, ale jen díky schopnosti citu a vnímat všechny tyto vazby.

 

Seznam děl:

Jiří ČERNICKÝ
BIN LADINOVA LAMPA, 2000, akryl, epoxy na pl., 150x160cm
NEURO NET, 2001, počítačová souprava, 5 kusů, (objekt), plexisklo, el. žárovky
variabilní rozměry (každý ks a 25 000 Kč)
JAKO ŽIVÁ I, 1998, foto, 80x90cm
JAKO ŽIVÁ II, 1998, foto, 80x90cm
TV, (obraz), 2002, akryl na plátně, 30x40cm
NORWEGIAN STORM (kožich), 2000, objekt, umělá srst, angličáky, variabil. rozm.
HOME EXPLOSION, 1998, stolní lampa, sklo, el. žárovky, 150x50x50cm
SCHIZO. HELMA, 1998, sklolaminát, textil, 40x40x40cm
MW (přílba), 1998-2001, sklolaminát, textil, 40x40x40cm
JÍZDA, (objekt), 1998, dřevo, sklo, 150x120x50cm
2xOFFICE, 2001, foto na plexi, 114x130cm
HEROIN CRYSTAL, (zátiší), 1996, křišťálové sklo, 30x40x15cm
SONY LATRINE, 2001, počítačové granule, umělá hmota, 70x50x23cm
BEZ NÁZVU (havárka), 1999, foto, dva pasy, 230x300cm
I.SÉRIOVĚ VYRÁBĚNÁ SCHIZOFRENIE, 2000, digitální tisk, 114x130cm
HOME EXPLOSION, 1998, foto, 114x130cm

Petr PÍSAŘÍK
BÍLÁ HVĚZDA, 2002, akryl na plátně, 123x270cm
ZÁVĚSNÉ LAMPIČKY, 2002, (15x) objekt
ariabilní rozměry (každý ks a 5.000 Kč)
CERNÁ SEDACKA (Charles Aimes), objekt
SEDACÍ BUDKA, 2002, objekt , výška 45 cm, průměr 80 cm
TAŠKA, 2002, objekt , 50x35x17cm

Aleš Rezler

Revitalizace Sankturinovského domu / IROP

Celoroční výstavní program Galerie Felixe Jeneweina města Kutné Hory se koná za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky.

PLÁN VÝROČNÍ ZPRÁVY ROZPOČET SEZNAM VÝSTAV JENEWEINOVA SBÍRKA HISTORIE KUDY K NÁM KATALOGY

© 2001-2017 KutnaHora.INFO