PAVEL JESTŘÁB / DRUŽBA - malby, sochy, videa
Galerie Felixe Jeneweina města Kutné Hory, Vlaąský dvůr, 06.03. - 26.04.2015
Pavel Jestřáb (*1979), rodák z Dubňan u Hodonína, se věnuje malbě, kresbě,
videu a instalacím. Studoval v letech 2000 – 2005 na Ostravské univerzitě, od
roku 2010 studuje na VŠUP v Praze v Ateliéru intermediální konfrontace u Jiřího
Davida; v roce 2014 absolvoval stáž na National Taiwan University of Arts, na
Katedře čínského malířství a kaligrafie. V červenci loňského roku se účastnil
XIV. ročníku Sympozia současného výtvarného umění Jenewein – Kutná Hora, kde
bezprostředně po návratu z Taiwanu implantoval do religiózního prostředí
Slovácka cizorodý exotický prvek, ale současně vizuálně vlastní kulturu
exportoval na východ.
Po návratu Pavla Jestřába z Taiwanu bylo zřejmé, že jeho tamní studium
přispělo k vyšší snaze o kultivaci projevu a eliminaci barvy. Tento koncept
dovedl počátkem roku 2015 k empirické verzi. Inspirován cestami folklorního
souboru do přímořských lokalit pod záminkou přátelských styků s evropskými
zeměmi, nazval vlastní individuální projekt Družba a vydal se ve slováckém
národním kroji do Thajska. Zde navštívil dvě kulturní centra, Bangkok a
„královské“ město Hua Hin, a snažil se zde kopírovat rituály, které obvykle
folklorní soubor vykonává na slovácké vsi během roku - jízdu na koni při hodech,
jízdu králů, ranní nedělní mši, každodenní večerní mši nebo pohřeb. Průběh cesty
a provádění rituálů filmově dokumentoval.
Zcela prvním videem je příjezd jednočlenné slovácké delegace po moři do Hua
Hinu. Na pláži ve městě Hua Hin, dvě stě kilometrů od Bangkoku, pod Opičím
kopcem neboli Khao Takiab s buddhistickým chrámem na jeho vrcholu, proběhla i
další část konceptu „jízda na koni při hodech“ a také přetransponovaná „jízda
králů“. V Thajsku ovšem královským zvířetem není kůň, ale slon. Postavu ve
slováckém kroji najdeme také na videu během hodovní zahajovací „ranní nedělní
mše“ v chrámu Mahathat, jednom z nejstarších v Bangkoku, původně postaveném pro
uchování Buddhovy relikvie a dnes významného centra pro studium buddhismu a
meditace. V Bangkoku proběhl i rituál „večerní mše“, nikoliv v chrámu
katolickém, ale budhistickém. Na začátku stoupání na uměle vytvořený kopec Zlaté
hory, na němž stojí chrám Saket v centru Bangkoku, je krematorium a hřbitov z
pozdní éry buddhismu 18. století. Zde se praktikovala tibetská odnož pohřebního
rituálu, kdy rozptýlení nebožtíka probíhá pomocí ptáků, nejčastěji supů. Záběry
z části chrámové expozice s tímto rituálem ukončuje zvuk úderu do kola věčnosti,
kterým se potvrzuje přijetí neukončenosti existence, vědomí reinkarnace a
princip koloběhu života. V rámci družby se slovácká chasa zúčastnila také
rituálu plodnosti ve falické svatyni bohyně Tubtim v Bangkoku. Velká část
moderního buddhismu má své kořeny v indickém hinduismu a mnoho duchovních
rituálů a symbolů je sdíleno oběma náboženstvími. Tyto konkrétní faly mají svůj
původ odvozený od legendárního hinduistického boha Šivy a prodávají se na mnoha
trzích jako ochranné amulety nebo amulety pro štěstí a úspěch v obchodu.
Královské město Hua Hin, jedno z nejstarších thajských letovisek, kde tráví
odpočinek i královská rodina, poskytlo exteriér pro společnou „jízdu“ slováckého
chasníka na skútru SYM s asijskou spolujezdkyní. Tato sekvence je současně
jakýmsi vrcholem družby. Pokud význam hodů ve své podstatě znamenal vždy utužení
dobrých sousedských vztahů, byl tento jejich smysl na jiném kontinentě ideálně
naplněn. Devět videozáznamů s vypovídající schopností zásadně rámuje instalace
třiceti téměř totožných inkoustových kreseb na rýžovém papíře. Opakovaně
zmnožují téma v Asii všudypřítomného skútru SYM, v českém prostředí prodávaného
s totožným designem pod značkou Kentoya. Tento individuální dopravní prostředek
vyskytující se tam i tady Jestřáb povyšuje na symbol dialogu a přátelství mezi
dvěma zeměmi, kulturami. Jeho vizuální repetice je zároveň kaligrafickým
hledáním dokonalosti a výrazem snahy o postupnou objektivizaci osobního tématu.
Jestřáb Pavel *1979, Hodonín
STUDIUM: 2000 − 2005 Ostravská universita v Ostravě,
obor Čj - Vv, 5. - 12. st.; 2010 (− dosud) Vysoká škola
uměleckoprůmyslová v Praze, ateliér intermediální konfrontace (J.David);
2012 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, ateliér
malby (J.Černický), letní semestr – stáž; 2014 National Taiwan
University of Arts, Taiwan, katedra čínského malířství a kaligrafie, letní
semestr – stáž. SAMOSTATNÉ VÝSTAVY: 2011 - Živijó, Galerie Ve
Sklepě, Praha; 2012 - Nejasnosti kolem jestřábího oka, Galerie
Nika, Praha; 2013 - Nažina, Galerie Vednevnoci, Hodonín.
SPOLEČNÉ Výstavy: 2012 - Ř, Galerie VŠUP, Praha; Štafetový
kolík, Café NoD, Praha; Conatus, Vitrína Fiducia, Ostrava; Pohyb na místě,
Galerie Kokpit, Praha; Желю Желев, Galerie Emila Filly, Ústí nad Labem;
2013 - Výstava UMPRUM, Veletržní palác, Praha; Krize beze
smyslu, AZ tower, Brno; Problem is Here, 4+4 dny v pohybu, Palác U Stýblů,
Praha; 60 vteřin do minuty, Galerie NTK, Praha; Videokemp 2013,
Zahrada břevnovského kláštera, Praha; Obrazová příloha, Galerie NoD, Praha; Sám
doma, Galerie NoD, Praha; 2014 - Splín markýzy z Laverne,
Letohrádek Valeč; Apartment VI, Vila Střelák, Brno.
Seznam prací 001 Bettel Nut Palm (Májka), 2014, socha
ocel, vějÌře, stuhy, 140 x 36 cm 002 Pozadí. Obraz, 2010, kombinovaná
technika, bambus, kolíčky na prádlo, 200 x 194 cm 003 Vesta plodnosti,
2010-2015, textil, 55 x 45 cm 004 Deníky (2015), papír, komb· technika, 20 x
14 cm, (6 prací) 005 Družba (2015), rýžový papír, čínský inkoust, 60 x 30 cm,
(27 prací) 005 Družba (2015), 9 videí, USB flash disk, čtečka karet
 
 
 
Aleš Rezler |